hits

Tren lite og lp fort!

Snn lyder oppskriften p en real toppform for de beste lperne i verden. De trener jevnt og hardt gjennom vinteren og s intensiverer de treningen med flere kter av hyere kvalitet p intervallktene. De lper de oftere med mye melkesyre og kortere intervallmengde enn det som er normalt om vinteren.

F maks ut av lpsformen
Hard, intens trening kan gi et formlft. Men det hjelper ikke bare trene knallhardt ved lpe rett i den bermmelige veggen flere ganger i uka. Du m "slippe opp" ved trene mindre av noe annet. Det gjelder de rolige eller halvharde ktene. Det er totalbelastningen som gjelder ogs her.

De topplperne som tr ta det med ro gjennom vren og sommeren fr skikkelig overskudd og tar seg ut mye bedre p de lpektene som gr i konkurransefart. Kort oppsummert kan du ogs komme i knallform p kort tid ved trene lite.

Slik vil du ha overskudd til ta ut alle de kreftene du har innabords og f mest igjen for det.



Gjennomfrer jeg dette selv da?
Jeg er dessverreet klassisk eksempel:
Det nrmer seg Sentrumslpet. Faktisk bare fire dager til. Forrige uke startet trtt treningsmessig og det ble noen intense dager med mye jobb, toppet med intervall og langtur p kveldene fr jeg stupte til sengs.

Jeg kjenner p den noe angstfylte, men motiverende flelsen som sprer seg i kroppen ved tanken p lette sko p beina og startnummer p brystet. Det er bare et men: jeg synes jeg skulle ha trent mer og bedre i forkant! Derfor kjrer jeg p denne uken som kommer med lange og harde intervaller, styrketrening og rolige langturer som er lengre enn noen av turene jeg hadde i 2012. N m jeg bare st p, for etter Sentrumslpet kommer jo Holmenkollstafetten. Og den m jeg vrt fall vre i form til. Det er snne tanker jeg har inni hodet mitt og det er helt sant at jeg har gjort som nevnt over. Og jeg er jo en av de som br vite bedre..

Denne uken vi er inne i skal jeg tillate meg trene mye mindre. Jeg skal lpe litt kortere turer, jeg skal kun ha n intervallkt og jeg skal glede meg til lrdag 27.april. Da str jeg der med startnummer p brystet og de letteste adidas adizero Boost p beina. Da skal jeg glede meg til presse kroppen skikkelig hardt.

F maks ut av lpsformen og tren litt mindre!

God treningsuke!
Hanne

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar