hits

Tren styrke - lp fort!

Legger som murstein?
- Universets stiveste, runget det fra ei god venninne i gr!
Hun hadde s stive legger at det var umulig jogge to dager etter Holmenkollstafetten. Kanskje litt mer styrketrening p beina i kombinasjon med korte intervaller kunne forebygget noe av stlheten. Litt ekstra punch i beina kan gjre en forskjell for deg som har tenkt lpe konkurranser denne sommeren.

M man trene styrke for lpe fort?
Mitt svar er; ja!
Jeg har alltid trent rikelig med styrke kombinert med lpingen. En periode lp jeg 10-12 kter i uken og trente styrke i tre av dem. Den gang sterk; men dessverre svinner det hen raskere enn man tror. Styrke m vedlikeholdes i samme grad som intervaller m lpes for beholde lpsformen.

Mange lpere synes det er bortkastet tid trene styrke. Disse lperne liker best dunke kilometer. Det er lping de liker og ikke noe annet. Men, liker de unskede treningsavbrekk fordi leggene kramper seg eller at hamstringen henger i en tynn trd? Tvilsomt.

15 minutter er nok!
Jeg digger trening som er effektivt. Styrketrening trenger ikke ta lang tid. Bare velsene kan gjre deg sterkere der du trenger det. Er man grunnsterk i beina, magen og ryggen vil du kunne holde stilen bedre. Man vil kunne vre mer fremp i lpesteget og knekker ikke sammen nr man blir sliten.




Om du setter sammen seks velser som for eksempel thev, armhevinger, kneby, sit ups, planken, kroppslft med ett bein (hamstring) og kjrer mellom 10-20 repetisjoner. S ta en pause etter en runde. Da har du tatt alle velsene etter hverandre uten pause. Seriepause p 1-2 minutter og s en eller to runder til. Da har du trent bra med styrke for vedlikeholde en generell styrke for lping.

Dette br gjentas et par ganger i uken i tillegg til den vanlige lpetreningen. Er du i oppstartsfasen anbefaler jeg deg flere velser og litt mer tid per styrkekt. Du m bygge et grunnlag fr du vedlikeholder.

I sommer kunne jeg ta planken i 27 sekunder. Med 5-6 uker kontinuerlig trening med innslag av planken, armhevinger og hy intensiv i sal greide jeg kjapt 3x2 minutter i planken.

Ikke tid til sirkel?
Men leggen murrer fortsatt og hamstringen like sr etter langturen p sndag? Da er mitt rd kutte ned lengden p lpeturen og prioritere styrketrening i noen uker. Det vil vre verdt investeringen og du lper fortere!

God treningsuke!

Hanne

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar