hits

Bli hekta p intervall!

Intervall, pyramide, stigningslp, bakkedrag, terskelfart; selvforklarende begrep i lpermiljet men gresk for den som ikke har en fot innafor. Alle snakker om at intervall er bra for lpeformen. Men hva vil det egentlig si lpe intervall?

Intervall;
kan vre en treningsform for fysisk utholdenhet med veksling mellom hy og lav intensitet.

Du m ut og lpe iulik fart!

Og intervall er oppskriften p en god lpsform? Kontinuitet setter jeg pengene mine p. Men kontinuitet p hva da? Jo, det m lpes med jevne mellomrom og det m varieres i tempo. Det vil si at du br lpe bde rolige turer og intervaller. Rolige turer er selvforklarende. Mens intervall ikke ndvendigvis sier s mye om hva du skal gjre og hvor lenge.

La oss si du er usikker p hva intervall er, men du har lyst til beherske lping i ulikt tempo p fast basis. Jeg mener intervaller hever lpsformen betraktelig i oppstartfasen. Og etter hvert vil du bli hekta, s da fortsetter du mest sannsynlig med det. Det er vanedannende!

Foto:adidas

Hvor langt er det mellom to lyktestolper?

Bruk lyktestolper som mleenhetfor intervaller. G og jogg 10 minutter frst. Ta deretter2-3 stigningslp. Som vil si at du starter i joggefart og ktertempoet opp mot en sprint. Det holder gjre dette fra frste til andre lyktestolpe. G tilbake som pause. Dette er for f opp pulsen litt og venne seg til farten du skal holde p intervallene.

N er du klar for intervall. Lp s fra frste stolpe til den tredje. G rolig to stolper og s begynn lpe mellom tre stolper igjen. Da lper du ca. 100m per intervall og pausen er 50m. Snn kan du lpe fra 10-20 ganger. Ofte greit starte litt forsiktig med 10 intervall og s heller trappe opp neste gang.

Liker du deg bedre p tredemlle eller med stoppeklokke kan intervall av typen 45/15 sekunder vre veldig motiverende. Da lper du 45 sekunder og tar pause i 15 sekunder. Repeter 10-20 ganger. P tredemllen er dette veldig enkelt; hvor du lar mllen g i full fart hele tiden og du hopper av og str p siden i pausen. Lper du ute med klokke kan du tidsinnstille slik at det piper nr du skal lpe og ta pause.

Hvor sliten er det greit vre?
Det kommer litt an p hvor ofte og hvor mye du trener. Men lper du tre ganger i uken er det greit lpe to kter med intervall den ene uken og en rolig langtur i pratetempo. Uken etter kan du for eksempel lpe to rolige turer og en med intervall. Du skal vre sliten etter intervall, men ikke s sliten at du ikke orker trappene opp til leiligheten, eller ikke fr inntatt kveldsmat fordi du fortsatt er kvalm en time etter trening. Du skal vre mr og litt skjelven i beina og etter 10 minutter gange/rolig jogg skal du fle deg ganske bra og fornyd med deg selv.


Foto:adidas

Ta det med ro!
Ha litt is i magen lp kontrollert i begynnelsen. Det er ikke noe poeng lpe alt du kan p de frste intervallene og s greier du nesten ikke gjennomfre treningen. Det er mye bedre for bde kropp og hode lpe deg inn i kten. Du m prve deg frem p farten. Nr du er halvveis kan du kjenne etter og forhpentligvis ke fart og innsats noe. Flelsen av lpe fortere mot slutten er ekstra motiverende.

Lykke til med intervallene!

Hanne

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar