hits

Hvordan snur du en negativ trend?

Det er i dag 17 dager igjen til jeg skal ut p min lengste lpetur noensinne. Berlin Marathon venter og veien mot mlet har vrt kupert.



Etter at jeg lp halvmaraton i Midnight Sun Marathon i slutten av juni, som for vrig ble pfyll av motivasjon, fikk jeg en lang og god treningsperiode. Pers og en strlende tid p 1.25.41 ga selvtillit og pfyll av motivasjon. Lang langtur p nesten tre timer og en del totimersturer er tilbakelagt.

Ferie er alltid etterlengtet og en ypperlig tid for trene akkurat s mye jeg nsker. Men s kom hverdagen og tempoet ble skrudd opp noen ekstra hakk igjen. Flelsen av ha tunge bein, mindre tid til slappe av mellom ktene og ikke minst flelsen av nedprioritere trening, gjorde meg litt gretten og frustrert. Mlet str som det heter (2.59) og dagene blir frre til start?

Tunge bein?
I min aktive karriere jobbet jeg meg gjennom mange tunge kter, men tanken p mlet og drmmen bestod. Hver dag minnet jeg meg selv p hvorfor jeg gjorde hva p trening og ikke minst hvorfor jeg trente s hardt. Denne seinsommeren tenkte jeg at det skulle bli annerledes. Men de tunge dagene og de drlige ktene kommer n ogs. Og det er bare takle de!

Hvordan snu trenden?
En av mine utfordringer er at nr jeg lper alene s har jeg en tendens til lpe litt fortere enn nr jeg lper sammen med noen. Hvis man over tid trykker p litt for hardt restituerer ikke kroppen seg optimalt og det kan fort fre til slitne bein. Etter litt grubling og surmuling tok jeg noen ekstra hviledager og prvde lytte til kroppen. Jeg lp kortere turer og varierte underlaget fra terreng til asfalt.

ta tiden til hjelp fungerte denne gangen. Etter en dry uke med mer avslappet trening lp jeg intervaller i hy fart. Mye raskere enn maratonfart; 14x90sekunder med 30 sekunder pause. En skikkelig utblsing og litt ekstra melkesyre i beina gjorde susen. N fler jeg meg mye bedre og beina er lettere enn for noen uker siden - likes hodet!


Foto: adidas/Tore Amundy

Detaljene teller!
Fly og hotell er bestilt. Detaljplanleggingen er i gang i forhold til hva jeg skal spise de siste dagene fr lpet, hvilken energigel jeg skal bruke som reserveenergi, og ikke minst hva jeg skal ha p drikkeflasken tilfelle jeg ikke fr i meg nok vske p drikkestasjonene. Litt stresset blir jeg av snn planlegging. Men brikkene vil falle p plass og gleden av vre nrmere mlet er srdeles tilfredsstillende.

Lykke til med din trening og veien mot mlet :)

Hanne
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar