hits

Lp

Har du ogs vondt i viljen?

Fr var det lett komme seg p lpetur. Fr var det uproblematisk bli med p styrketrening p Elixia. Fr digget jeg sette meg inn i alt som har med lping gjre. Fr hadde jeg et ml med treningen min. N har jeg hatt vondt i viljen siden januar.

Jeg skal skru tiden tilbake til november/desember 2013, og fortelle en historie om drstokkmila, vondt i viljen, en bihulebetennelse som varte i fire uker og et ublidt mte med et tre. Kanskje kjenner du deg igjen i det som gikk fra en grei lpeform til en rusten p noen uker...

Gjennom hsten fikk jeg trent jevnt og trutt. Lping var lreit og formen grei. Desember er travelt og de sosiale aktivitetene mer frekvent enn hyppigheten p lpeturene. Januar er januar og jeg tenkte mye p at n m jeg komme i gang igjen med treninga. Vips s var det slutten av januar og jeg var sltt ut av en hissig bihulebetennelse. Februar kan kort oppsummeres med antibiotikakur, saltvannspray og slappe tilstander. Mens formen rtnet p sofaen begynte jeg angre p at jeg ikke hadde lpt alle de gangene jeg hadde hatt mulighet i vinter. Lett vre etterpklok nr man ligger der under dyna og fler seg pyton...

En ulykke kommer sjelden alene
Med en bihulebetennelse p hell begynte energinivet ta seg opp. Endelig begynte jeg kjenne p behovet for frisk luft og litt lek igjen. Det ble en snartur til akesenteret p hytta som endte med en kjelke ute av kontroll, krasj i et tre og avlagt urinprve p legevakten med sjekk for indre bldninger. En skikkelig trkk og litt stive hofter ble til gsegang; helt umulig lpe eller g p ski. DET gikk bra tross alt. Men det har n gtt litt over 11 uker og det kan fortsatt vre vondt lpe.



Bosuball, planken og knipevelser
Rehabvelser, rolige turer p ski og korte lpeturer har n blitt til litt lengre og raskere lpeturer. For min del handler det om komme seg ut og trene p det nivet jeg er akkurat n. Heldigvis har jeg hatt treningsflge som har vrt tlmodig. Turene har vrt rolige og mange motbakker har blitt gtt fremfor jogget.



Kanskje du skal avtale med noen som kan gi deg litt ekstra energi? Samtidig vil jeg anbefale ta sm steg og vre fornyd med kortere og roligere kter enn det som er av ypperste kvalitet.

Hvordan finne tilbake til gamle meg?
Forrige uke hadde jeg trening med noen av de ansatte i Nettavisen. Jeg skulle inspirere de, lre de noen enkle knep for lpe enda mer effektivt, og forhpentligvis skape kt motivasjon til lpe mer. Jeg kjrte fra Frognerparken den ettermiddagen og hadde ftt skikkelig pfyll av inspirasjon. For en positiv gjeng! Se ogs link til teknikkvideo her. Kanskje den kan inspirere deg!

N er jeg endelig i gang igjen og begynner kjenne at energien er tilbake. N har jeg lyst p en lpetur og gleder meg til treninga etter jobb. Det har tatt sin tid og komme hit. Og jeg har hatt mye vondt i viljen.. Men forhpentligvis greier jeg holde motivasjonen oppe og nyte av fremgangen fremfor konstatere at formen ikke er det den en gang var.

Kjenner du deg igjen? Ting tar tid, men ekstra motiverende er det den dagen man begynner kjenne at lpeturene gr lettere eller vektene m byttes ut med tyngre vektskiver. St p og benytt hver anledning du har til trene!

God trening!

Hanne

Tilpass farten etter formen!

Du har vrt der fr. Den der kriblingen i kroppen nr sola stikker frem og du nr sagt kan se snen smelte i hagen. Du kjenner den flelsen som er en blanding av stress, drlig samvittighet og uante mengder energi som du bare m f ut. Du vil jo ikke svikte kollegaer og sjefen med drlig lpsform p Holmenkollstafetten?

Jeg har jo trent bedre enn p lenge...
Denne vinteren har jeg trent mye bedre enn i fjor. Jeg har trent nesten hver dag. Det har vrt mye mer variert enn den gangen jeg var en aktiv mellomdistanselper. Den gangen lp jeg hver dag og ofte 12 ganger i uken. Vr og vind avgjorde dagens humr: jeg kjente angsten ta overhnd nr Gislefoss meldte 2 mm nedbr i form av sn. Is og sn er den strste fienden for en banelper. Faren for lpe p seg skader eller det verste tenkelige utfall; falle og brekke ankelen. Eller andre kroppsdeler som for eksempel halebeinet eller ribbein.

Denne vinteren har vrt mer variert og besttt av langrenn, intensiv kondisjon/styrketrening i sal, lping p tredemllen og styrketrening. S egentlig fler jeg meg klar for vr og Sentrumslpet etterfulgt av Vrens vakreste eventyr- Holmenkollstafetten.

Men, det er et stort men: n m det lpes og det m lpes mye. Jeg som trodde jeg var i god form, fler meg plutselig ikke i s sprek allikevel. Stor takk til konkurranseinstinktet mitt!
Forhpentligvis lettlpt om noen uker (foto: Tore Amundy)


Da er det bare sette i gang og kvitte seg med stresset og den drlige samvittigheten. Det er 19 dager igjen til Sentrumslpet og jeg M komme meg ut og lpe. Jeg m f en bekreftelse p at jeg er p rett vei mot en god lpsform.

Lper alt jeg kan!
Jeg stikker ut og lper hardt. Lper alt jeg kan faktisk! Det er en deilig flelse presse kroppen maksimalt. Eller hvert fall etterp.
Det ble en kort oppvarming, bakkeintervall av 4 minutter, pause 1 minutt og helt opp til Grefsenkollen fra Skeidbanen. En skikkelig hardkt med syre opp til ra og et snev av blodsmak i munnen. P vei ned igjen er det varetelling av kroppsdelene; litt susete i hodet, litt srt i brystet etter mye pust og pes, fremside lr er rimelig mrbanka og blir bare mer stle p vei ned igjen (ja, jeg m tilbake samme veien jeg kom meg opp..), og leggene er knallstive og mme. Kjenner det blir en stillesittende ettermiddag for min del med beina i vater og kompresjonsstrmper p! Alt for skikkelig restitusjon n.

Hvor smart er du egentlig, Hanne?
N har du drevet med lping mer enn halve livet ditt og all fornuft tilsier at man m gradvis venne seg til ny eller annerledes trening. Om man er i god fysisk form er ikke synonymt med god og sterk lpsform. Jeg burde nok ha lpt flere rolige turer ute p asfalt og kombinert det med noe tredemllelping fr jeg drar i vei p en knallhard lpekt for min del.

Klok av skade?

Glad jeg ikke ble skadet, men bare litt ekstra stl. Det blir rolig lpetur p asfalt dagen derp og neste intervallkt blir inne p tredemlle. Man m tilpasse treningen til formen. Med andre ord: jeg m gradvis tilvenne kroppen min den belastningen det er lpe ute. Jeg husker jo bare de gode ktene og tenker at jeg er i like god lpsform som etter sommeren i fjor. Men sannheten er at kondisen er bra og lpsstyrken svak.

Skader p grunn av overbelastninger er like sikkert som at det blir vr i r ogs. For meg gjelder det n vre smart denne gangen og unng treningsavbrekk fordi hodet vil mer enn beina. Og det er mitt tips til alle dere lpere der ute som har en etappe lpe 11. mai. Alle vil jo ha deg med p Holmenkollstafetten! Og jo flere dager i uken med trening du kan gjennomfre, jo morsommere blir det st klar til veksling!

God treningsuke,
Hanne