hits

september 2013

Endelig klar til maraton!

Det er kun n dag og 19 timer igjen n...

Pakkelista er klar. Konkurransetyet har vrt klart i mange uker. Ekstra drikkeflaske, gel og innhold p ekstra drikkeflaske er klart. Det er i grunnen bare rekke flyet samt sette seg selv i hvilemodus.

Lov vre litt gretten?
Innrmmer at jeg har vrt noe gretten eller kort i lunta de siste par ukene. Det skal liksom ikke vre s alvorlig, men jeg har jo trent ganske bra og vil selvsagt f mest mulig igjen for den innsatsen jeg har lagt ned. S her er planen frem til sndag kl 8.45:

Fredag:
Frst jobb og s reise til Berlin.

Lrdag:
Lett joggetur. Hente startnummer og titte litt p Running Expo. Lunsj og tur i verdens strste zoo. Viktig slappe av med morsomme ting. Passe p spise og drikke godt hele dagen.

Sndag:
Opp ca kl 07, dusj og litt mat.
Start Berlin Marathon: 8.45
Frokost: brdskiver med syltety og banan. Eplejuice og vann drikke
Litt banan rett fr lpet starter




Lpsopplegg:

Tlmodig lping fra start av. Det kan fort vre mye k ut fra startomrdet. S m jeg finne en fin fart som gjr at jeg kommer godt i gang og fr en god flelse. Jeg bruker en klokke med GPS som vil gi meg hvilken fart jeg lper i. For min del gir dette en trygg tilbakemelding p hvordan jeg ligger an. For n mlet om 2.59 t, br jeg ikke lpe s mye seinere enn 1.30 t p halvmaraton. Men det er ikke krise om det blir litt over. Lper jeg p 1.25 t derimot, kan det hende jeg gr p en stjernesmell. Derfor br jeg vre tlmodig og holde litt igjen i starten.

Vonde bein og lite viljestyrke mot slutten skal snus til en vinnerskalle som skal lpe sitt absolutt beste fra 21km og inn til ml!

N har det vrt s mye snakk om dette maratonlpet og jeg gleder meg bare til gjennomfre et solid lp! Jeg har bestemt meg for vre r og ekstra tff i hodet p sndag.

Hanne

Hvordan snur du en negativ trend?

Det er i dag 17 dager igjen til jeg skal ut p min lengste lpetur noensinne. Berlin Marathon venter og veien mot mlet har vrt kupert.



Etter at jeg lp halvmaraton i Midnight Sun Marathon i slutten av juni, som for vrig ble pfyll av motivasjon, fikk jeg en lang og god treningsperiode. Pers og en strlende tid p 1.25.41 ga selvtillit og pfyll av motivasjon. Lang langtur p nesten tre timer og en del totimersturer er tilbakelagt.

Ferie er alltid etterlengtet og en ypperlig tid for trene akkurat s mye jeg nsker. Men s kom hverdagen og tempoet ble skrudd opp noen ekstra hakk igjen. Flelsen av ha tunge bein, mindre tid til slappe av mellom ktene og ikke minst flelsen av nedprioritere trening, gjorde meg litt gretten og frustrert. Mlet str som det heter (2.59) og dagene blir frre til start?

Tunge bein?
I min aktive karriere jobbet jeg meg gjennom mange tunge kter, men tanken p mlet og drmmen bestod. Hver dag minnet jeg meg selv p hvorfor jeg gjorde hva p trening og ikke minst hvorfor jeg trente s hardt. Denne seinsommeren tenkte jeg at det skulle bli annerledes. Men de tunge dagene og de drlige ktene kommer n ogs. Og det er bare takle de!

Hvordan snu trenden?
En av mine utfordringer er at nr jeg lper alene s har jeg en tendens til lpe litt fortere enn nr jeg lper sammen med noen. Hvis man over tid trykker p litt for hardt restituerer ikke kroppen seg optimalt og det kan fort fre til slitne bein. Etter litt grubling og surmuling tok jeg noen ekstra hviledager og prvde lytte til kroppen. Jeg lp kortere turer og varierte underlaget fra terreng til asfalt.

ta tiden til hjelp fungerte denne gangen. Etter en dry uke med mer avslappet trening lp jeg intervaller i hy fart. Mye raskere enn maratonfart; 14x90sekunder med 30 sekunder pause. En skikkelig utblsing og litt ekstra melkesyre i beina gjorde susen. N fler jeg meg mye bedre og beina er lettere enn for noen uker siden - likes hodet!


Foto: adidas/Tore Amundy

Detaljene teller!
Fly og hotell er bestilt. Detaljplanleggingen er i gang i forhold til hva jeg skal spise de siste dagene fr lpet, hvilken energigel jeg skal bruke som reserveenergi, og ikke minst hva jeg skal ha p drikkeflasken tilfelle jeg ikke fr i meg nok vske p drikkestasjonene. Litt stresset blir jeg av snn planlegging. Men brikkene vil falle p plass og gleden av vre nrmere mlet er srdeles tilfredsstillende.

Lykke til med din trening og veien mot mlet :)

Hanne