hits

Trening

Den perfekte lpeturen!

Ta det som en tur
Det er varmt og det er sommerferie. Ingenting haster og jeg har lyst til kjenne p en flelse som ikke er her ellers i ret.

Om vinteren bestr kondistreningen av lping langs Ring 3, p tredemlle eller skiturer i marka. Om sommeren er skogen det beste stedet lpe. Det er svalt i skyggen og underlaget variert.

Gjennom rene med seris lpetrening flte jeg en del av treningen var en plikt og at jeg mtte trene. Sommeren og ferietiden var utfordrende. Alle andre var i feriemodus og jeg ville ogs ligge ute i solen og slappe av. Men ute i den stekende varmen l jeg med drlig samvittighet og irritasjon over at jeg hadde igjen en treningskt til fr dagen var omme. Hverken avslappingen eller treningskten ble noe hydepunkt p denne mten.

Lpetur med noe attt!
For n mlet om 2.59t p maraton m jegtrene mye kondis som selvsagt innebrer lange turer p beina eller p sykkel.Med bakgrunn fra mellomdistanselping har ikke alltid de lange turene vrtfavoritten. Men med mlet jeg har satt meg m langturene til. Det er kjresten min som har lrt meg nyte de lengre treningsturene denne vren og sommeren. Det har blitt mindre viktig mle fart og distanse, men heller komme seg ut og nyte det vre i aktivitet. Faktisk betyr det mer vre ute lenge ad gangen.



Her er den perfekte lpeturen for meg:
Det er ettermiddag og sola har endelig begynt svalne litt. Det er fortsatt litt forvarmt til nyte turen, men allikevel s mye bedre enn de bitende kuldegradene den samme marka tilbyr vinterstid. Ta det med ro og lp gjerne sammen med en god venn. P lange rolige turer er det lov stoppe og prvesmake de frste blbrene eller drikke vann fra bekken. Men best av alt er ta en avkjlende dukkert i et lite vann langt inne i marka. Helt inne dit ikke alle andre orker lpe. Der vannet er blikkstille og sola speiler seg i vannskorpa. Der kan man kle av seg alt og stupe uti. Lufttrke i sola og jogge tilfreds hjemover.

Du blir kanskje ikke en bedre lper eller i kanonform av rolige lpeturer med blbrpauser eller bading. Men opplevelsen av ro og god tid - den flelsen er magisk. Og den inspirere meg til trene mer og bedre.

God treningsuke i sommervarmen!

Hanne

Har du tatt ferie fra treningen?

For meg er ferien den beste tiden for trening. Du har all verdens av tid og det over flere uker.

I vinter nsket en kompis av meg utfordre meg p maraton. Han ville lpe maraton p vren og jeg p hsten. Mitt argument for lpe p hsten er at det er utfordrende f lpt tilstrekkelig gjennom vinteren uten at det blir mye lping p tredemllen. Snn sett kommer et maratonlp litt brtt p om vren.Hans argument for lpe p vrener at han ikke fr trent gjennom ferien. - En problemstilling jeg aldri har vrt utsatt for...

Her er mine tips til trening i ferien:
Kom deg opp om morgenen!
Det er litt snn: det er godt med alt som er unnagjort.I ferien har man ofte flere enn seg selv ta hensyn til. I tillegg er det ogs planlagt aktiviteter som ikke alltid passer med trening. Uansettgir morgentrening en god start p dagen.

Om du er p hytta eller i sydligere strk med god varme; det er en perfekt start p dagen trene fr frokost. Spis litt banan eller et halvt knekkebrd. Tre p deg joggeskoene og lp deg en tur i den lokale parken, langs vannet eller i skogen. Liker du ikke lpe kan samme trening gjennomfres p sykkel. Svmmebassenget p hotellet kan ogs vre en fin treningsarena fr hordene kommer etter frokost. Har du lyst p en mer sosial treningsform kan tennisbanen p hotellet eller i nromrdet vre en fin treningsarena for hele familien.


Foto: adidas

Har du faste rutiner p styrketrening br du heller ikke ta ferie fra den treningen. Om treningen ikke blir identisk med den du kjrer p treningssenteret, s kan variasjon vre inspirerende og bra for kroppen din. En enkel treningsmatte eller et badehndkle p verandaen eller i hagen og du kan ta sit-ups, armhevninger, planken, rygg- og setevelser. Her er mulighetene mange og en styrkekt trenger ikke ta mer en 20-30 minutter. Kun fantasi og vilje kan holde deg tilbake.

Mitt siste tips for f gjennomfrt treningen tidlig p dagen:
Jeg bestemmer meg kvelden i forveien hva jeg skal trene. Og s legger jeg frem treningsklrne. Da er det bare sette i gang nr du vknet. Og s fornyd man blir med seg selv ved gjennomfrt trening!

Fortsatt god treningssommer!

Hanne